Da li neko moze detaljno da objasni kakav je postupak knjigovodstva za
fast food objekte, i sta sve treba da se uradi od trenutka kupovine
namirnica(salama, meso,sir...) da bi one mogle da se prodaju kao
sendvici,hamburgeri i sta vec.Citala sam o tome da prvo treba napraviti
nabavnu kalkulaciju pa tek onda prodajnu, pa molim ako neko zna kako to
izgleda , i kako se to radi da mi objasni postupak radnji koje treba
uraditi od trenutka nabavke namirnica do prodaje gotovih proizvoda, unapred zahvalna i nadam se da ce taj koji odgovori razumeti sta me interesuje.Hvala.
Odgovori:
Knjizi se ulazna faktura, pravi se proizvod, knjizi se kroz PK1 knjigu i to,ako se ne varam ovako:
u
kolonu 1 – redni broj poslovne promene od početka godine, odnosno od
početka obavljanja delatnosti, ako je taj početak u tekućoj godini; ovaj
redni broj upisuje se u gornjem desnom uglu knjigovodstvene isprave na
osnovu koje je knjižena poslovna promena;
u kolonu 2 – datum knjiženja poslovne promene u poslovnoj knjizi;
u
kolonu 3 – opis knjiženja poslovne promene, naziv, broj i datum
knjigovodstvene isprave (pomoćna evidencija : račun, izveštaj banke o
prometu na tekućem računu preduzetnika, fiskalni isečak, obračun
amortizacije, popisna lista o promeni cena i dr.) na osnovu koje je
knjižena poslovna promena;
u kol. 4, 5 i 6 – prihod od prometa dobara i usluga, i to:
(1)
preduzetnici – obveznici PDV koji obavljaju delatnost prometa dobara u
maloprodaji, i u komisionima, na osnovu podataka (fiskalni isečak, račun
i dr.) o prometu dobara, unose iznos oporezivog prometa sa obračunatim
PDV, s tim što u kolonu 4a unose iznos oporezivog prometa sa obračunatim
PDV za izvršen promet po opštoj stopi, a u kolonu 4b unose iznos
oporezivog prometa sa obračunatim PDV za izvršen promet po posebnoj
stopi; preduzetnici – obveznici PDV koji obavljaju promet dobara na
veliko i proizvođači dobara koji svoje proizvode prodaju sa skladišta
unose podatke razvrstane po stopama u kol. 4a i 4b sa obračunatim PDV, s
tim što razvrstavanje vrše na osnovu podataka iz faktura, odnosno
drugih isprava o prodaji dobara;
(2) preduzetnici koji nisu obveznici PDV unose podatke o prometu dobara u kolonu 5;
(3)
preduzetnici – obveznici PDV koji obavljaju promet usluga i
ugostiteljske radnje koje pružaju usluge konzumacije jela i pića na licu
mesta u kolonu 6a unose vrednost izvršenih usluga na osnovu podataka iz
fiskalnog isečka i fakture o izvršenim uslugama sa obračunatim i
iskazanim PDV, a preduzetnici koji nisu obveznici PDV podatke o
izvršenim uslugama unose u kolonu 6b; preduzetnici – obveznici PDV, u
svakom obračunskom periodu (jednomesečno, tromesečno), u skladu sa
zakonom kojim se uređuje porez na dodatu vrednost, svode prihode od
delatnosti na iznos oporezivog prometa bez PDV, primenom preračunate
stope (opšte i posebne) na ukupan promet iskazan u tom periodu i za
dobijen iznos vrše knjiženje sa znakom „storno“ – zaokruženjem iznosa i
oduzimanjem od zbira iznosa u kolonama gde je izvršeno knjiženje (kol.
4a, 4b i 6a);
5) u kolonu 7 – ostali prihodi prema vrstama prihoda u
skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo i revizija i
podzakonskim propisima kojim se uređuje kontni okvir i sadržina prihoda u
kontnom okviru za preduzeća, zadruge i preduzetnike (grupe računa 63. –
69);
6) u kolonu 8. zbir prihoda iz kol. 4-7;
7) u kol. 9-11 koje popunjavaju preduzetnici – obveznici PDV, unose se podaci koji odgovaraju podacima iz evidencije PDV, i to:
(1) u kolonu 9 – iznos obračunatog PDV za isporučena dobra i usluge;
(2) u kolonu 10 – iznos prethodnog poreza iskazanog u fakturama za isporučena dobra i usluge;
(3)
u kolonu 11 – podatak o iznosu uplaćenog PDV; ovaj podatak se unosi na
osnovu naloga o izvršenoj uplati po podnetoj prijavi u skladu sa
propisima koji uređuju PDV, za poreski period; ako je u poreskom periodu
iskazan iznos prethodnog poreza veći od iznosa obračunatog poreza za
isporučena dobra i usluge, u ovu kolonu unosi se iznos iz naloga za koji
je izvršen povraćaj, s tim što se taj iznos knjiži crvenim stornom (-);
kolona 12 : nabavna vrednost
u
kolonu 13, preduzetnici – obveznici PDV unose vrednost sopstvenih
proizvoda bez PDV (osim ugostitelja), ako se ovi proizvodi prodaju
krajnjim potrošačima,ugostiteljske radnje unose vrednost jela i pića po
prodajnim cenama sa ukalkulisanim PDV za usluge konzumiranja jela i pića
na licu mesta (iznos kolone 13 iz evidencije DPU); preduzetnici koji
nisu obveznici PDV u kolonu 13 unose vrednost sopstvenih proizvoda bez
PDV;
u kolonu 14, preduzetnici koji obavljaju trgovinsku
i ugostiteljsku delatnost, nezavisno od toga da li su obveznici PDV,
unose iznos razlike u ceni kolona 8 iz evidencije KL; prilikom vršenja
nivelacije cena robe unosi se i iznos povećanja ili smanjenja prodajne
cene robe na osnovu popisne liste, a u slučaju smanjenja cena, iznos tog
smanjenja označava se znakom „storno“ – zaokruživanjem iznosa i oduzima
se od zbira iznosa u kolonama gde je knjižen,
u kolonu 15,
preduzetnici – obveznici PDV koji obavljaju trgovinsku delatnost na
malo, vrše komisionu prodaju ili sopstveno proizvedene proizvode
stavljaju u promet krajnjim potrošačima, unose iznos obračunatog PDV iz
kolone 11 evidencije KL ili iznos PDV, koji se dobija množenjem prodajne
vrednosti
u kolonu 16 – zbir iznosa iz kol. 12, 14 i 15 ili zbir
iznosa iz kol. 13 i 15; preduzetnici koji obavljaju ugostiteljsku
delatnost u ovu kolonu prenose iznos iz kolone 13, a preduzetnici koji
obavljaju zanatske i druge delatnosti i sopstvene proizvode prodaju
krajnjim potrošačima na malo u ovu kolonu unose zbir prodajne vrednosti
proizvoda iz kolone 13 i iznos obračunatog PDV iz kolone 15;
u
kol. 17-19 – rashodi u skladu sa zakonom i podzakonskim propisima kojim
se uređuje kontni okvir i sadržina računa u kontnom okviru za preduzeća,
zadruge i preduzetnike, prema vrstama rashoda na način kako se iskazuju
po grupama računa navedenim u tim kolonama; preduzetnici – obveznici
PDV u ove kolone unose neto vrednost iz fakture dobavljača bez iskazanog
PDV a iskazani PDV unose u kolonu 10 – prethodni PDV, a preduzetnici
koji nisu obveznici PDV unose vrednost iz fakture dobavljača sa
uključenim PDV;
u kolonu 20 – ukupni rashodi, kao zbir iznosa iz kol. 12, 17, 18 i 19;
u kolonu 21 – podaci o prometu na računu preduzetnika prema izvodu o promenama i stanju na računu kod banke
.............................
Ulazna tj nabavna kalkulacija se radi odvojeno od prodajne, tj. barem
sam ja radio u takvom programu kada su u pitanju ugostitelji, mozda
postoji jos neki nacin.
Znaci uradi se samo ulaz po nabavnim cenama,
zatim se urade normativi - koliko cega ide u koji proizvod, a zatim se
na osnovu toga radi kalkulacija MP cene.
Mozda bi to moglo nekako da se uradi i objedinjeno, ali sam ga ja radio ovako.
Pozz.
........................
I mene je uvek zanimalo kako je moguće po ps-u voditi
ugostiteljstvo.Prava stvar je kako reče Domaćin i u pravu je ulaz po
nabavnim cenama sa zavisnim troškovima nabavke i Prodajna kalkulacija po
vrstama gotove hrane koja se prodaje-izlaz po normativu utroška,e tu je
caka! .Ja uvek pravim paralelu i sa dvojnim knjigovodstvom i tu po meni
postoje dve varijanate:
-ulazna kalkulacija za materijal,prodajna
kalkulacija po normativu utroška.Prodajna kalkulacija je u osnovi ređe
promenljiva kategorija,izuzev u slučaju promena prodajnih cena.Lično
mislim da je neki imaju a neki ne.Većina ima Cenovnik,to je u praksi
češće kod onih sa manjim prometom.Međutim moram da dodam da su osim
Cenovnika i ostalog ,normativi utroška hrane obavezni i sankcionisani po
Zakonu o turizmu.U ovom slučaju razduženje se vrši po popisu ,a
obzirom da se u prostom knjigovodstvu ne vodi "pod obavezno" materijalno
ostaje problem vrednovanja zaliha,naročito u skladu priznavanja po
poreskim propisima i priznavanja rashoda -troškova materijala.Ovo je
inače isti slučaj i sa dvojnim knjigovodstvom,sa razlikom da se
materijal vodi ,najčešće po prosečnim cenama tj i po poreskim
propisima.To znači periodično ili na kraju godine imamo popis materijala
i ukupan ulaz i razlika je rashod.Mislim da je u praksi ovo najčešće
prisutno.I nema inventarskih razlika,bar ja ne znam kojim čudom bi se u
uslovima ovakvog načina evidentiranja javile.Otpis i rashod može.Ovo
sigurno više odgovara onima koji baš i ne žele da se isprati realnost
normativa i otežava posao kontroli u tom pravcu.
-drugi slučaj ,to je
ono pravo,teže i zahteva vođenje analitičke evidencije materijala. To u
stvari znači da se po normativu utroška materija vrši razduženje
zaliha osnovnog i pomoćnog materijala po svakoj prodaji određene vrste
gotovog proizvoda.Tada dolazimo do potrebne količine zaliha koju bi
trebali da imamo i zalihe koje imamo po popisu i tada se analizom vrste i
karaktera inventarskih razlika one i utvrđuju.To uglavnom imaju i
preduzetnici i pravna lica koja imaju interes i želju da to isprate i za
to mora postojati odgovarajuća informatička podrška,najbolje direktna
veza sa ukucavanjem u fiskalnu kasu odgovarajuće šifre i količine
prodate hrane.Sve ovo se i odnosi uglavnom na hranu.Što se tiče dvojnog
knjigovodstva ,tu postoji tumačenje da se zbog kratkog obrta i
nepostojanja zaliha nedovršene proizvodnje ,što je uglavnom slučaj ,ne
mora voditi pogonsko knjigovodstvo.Zalihe nedovršenje proizvodnje se
vode u onom slučajevima kada se obavlja sopstvena proizvodnja
napr.ajvara,turšije,sušenje,dimljenje mesa itd...
Ovoliko za sada.Volela bih da čujem i mišljenje drugih po ovom pitanju.
..........................
Po mom skromnom misljenju, ako se dobro napravi program, onda
ugostiteljstvo i nije tako tesko voditi. Preduslov je da se korektno
unesu normativi, to jest sta od materijala (robe) ulazi u gotov
proizvod. Onda je potrebnio raditi ulaz materijala (kalkulaciju), a
knjizenje paragon bloka, to jest izdatog racuna moze odmah na bazi
normativa da razduzi materijale i da zaduzi gotov proizvod. To je u
prostom slucaju, na primer picerija, i nema zaliha gotovih proizvoda.
Naravno u normative bi se stavljali samo "krupniji" materijali, tipa
brasno, sir sunka, a biber, so, i "sitnice" bi odmah isli na troskove.
Kad kazem gotov proizvod tu mislim i na spricer koji se pravi od kisele i
vina, znaci i na odredjene vrste pitja. Pozdrav
Izvor: URRGB facebook forum
Kako se vodi knjigovodstvo u prodavnici brze hrane
...
0 comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.