Kako je pitanje davanja/činjenja donacije i humanitarne pomoći sada aktuelno, da se podsetimo:
Poreski
tretman izdataka za donatorstvo i sponzorstvo, u smislu priznavanja
troškova, po tom osnovu, za svrhe obračuna poreza na dobit - uređen je
odredbama člana 15 Zakona o porezu na dobit pravnih lica ("Sl. glasnik
RS", br. 25/2001, 80/2002, 80/2002 - dr. zakon, 43/2003, 84/2004,
18/2010 i 101/2011 - dalje: Zakon).
Član 15 Zakona o porezu na dobit pravnih lica glasi:
"Izdaci za zdravstvene, obrazovne, naučne, humanitarne, verske, zaštitu čovekove sredine i sportske namene, priznaju se kao rashod u iznosu najviše do 5,0 % od ukupnog prihoda.
Izdaci iz stava 1, ovog člana, priznaju se kao rashod, samo
ako su izvršeni licima registrovanim za te namene u skladu sa posebnim
propisima, koja navedena davanja isključivo koriste za obavljanje
delatnosti iz stava 1. ovog člana.
Priznavanje troškova po osnovu donatorstva
Ukoliko
se na kraju poslovne godine utvrdi da su izdaci za npr. zdravstvene
namene, zajedno sa ostalim navedenim vrstama izdataka, veći od 5,0 % od
ukupnog prihoda, razlika se ne priznaje kao rashod u poreskom bilansu,
pa se za taj iznos uvećava oporeziva dobit.
Za davanje donacije, nije neophodan ugovor o donaciji, u pisanoj formi.
Međutim, donator
treba odgovarajućom dokumentacijom da dokaže nastale izdatke i da
postojeću prateću dokumentaciju (npr. zahtev za davanje donacije,
potvrda primaoca donacije o iznosu, vremenu primanja i nameni dobijene
donacije i sl.) podnese nadležnom poreskom organu uz poresku prijavu.
Ukoliko
se, međutim, radi o bespovratnom bezuslovnom davanju sredstava
(donaciji) npr. saradniku za svrhu stručnog obrazovanja, koji nije
zaposlen u privrednom društvu, ovi izdaci ne mogu se smatrati rashodima
iz člana 15. stav 1. (za obrazovne, naučne i druge navedene namene),
koji se priznaju u poreskom bilansu.
Ukoliko je donacija npr.
data na osnovu ugovora o saradnji, neophodno je da su takvi rashodi
nastali direktno za svrhu obavljanja poslovne delatnosti, odnosno da je
ta vrsta rashoda neophodna za obavljanje delatnosti da bi se mogla
priznati za svrhe oporezivanja porezom na dobit.
U
slučaju kada je donacija izvršena u dobrima ili uslugama, a ne u novcu,
kao rashod se prema našem mišljenju računa iznos vrednosti tog dobra
bez PDV (koji je obračunat na promet bez naknade u smislu Zakona o
porezu na dodatu vrednost "Sl. glasnik RS" br. 84/2004, 86/2004 - ispr.,
61/2005 i 61/2007) , ukoliko je poreski obveznik prilikom njegove
nabavke koristio pravo na odbitak prethodnog poreza.
Porez na poklon na primljene donacije u novcu
(Mišljenje Ministarstva finansija, br. 430-03-00063/2007-04 od 16.3.2007. god.)
"Odredbom
člana 14 stav 3 Zakona o porezima na imovinu (Sl. glasnik RS 26/01, Sl.
list SRJ 42/02-Odluka SUS i Sl. glasnik RS 80/02, 80/02-dr.zakon,
135/04, 61/07, 05/09, 101/10, 24/11, 78/11, 57/12-odluka US i 47/13),
propisano je da se porez na nasleđe i poklon plaća na nasleđeni, odnosno na poklon primljeni gotov novac,
štedne uloge, depozite u bankama, novčana potraživanja, prava
intelektualne svojine, udele u pravnom licu, hartije od vrednosti, pravo
svojine na upotrebljavanom motornom vozilu, upotrebljavanom plovnom
objektu, odnosno upotrebljavanom vazduhoplovu na sopstveni pogon osim
državnog, i druge pokretne stvari.
Prema odredbi člana 14. stav 4. Zakona, porez na poklon plaća se i u slučaju prenosa bez naknade imovine pravnog lica.
Poklonom,
u smislu Zakona, ne smatra se prenos bez naknade prava na
nepokretnostima i pokretnim stvarima iz člana 14. st. 1. do 4. na koji
se plaća porez na dodatu vrednost, u skladu s propisima kojima se
uređuje porez na dodatu vrednost, nezavisno od postojanja ugovora o
poklonu (član 14. stav 6. Zakona).
Primanje
novčanih sredstava bez obaveze primaoca novčanih sredstava da izvrši
protivčinidbu davaocu (promet dobara ili usluga), ne smatra se predmetom
oporezivanja PDV.
Porez
na nasleđe i poklon ne plaća se na novac, prava, odnosno stvari iz
člana 14. stav 3. Zakona, ukoliko je pojedinačna tržišna, odnosno
nominalna vrednost predmeta oporezivanja, odnosno njegov pojedinačni
iznos manji od 100.000,00 dinara (član 20. Zakona).
Prema
odredbi člana 15. st. 2. i 3. Zakona, obveznik poreza na nasleđe i
poklon koji nasledi ili na poklon primi predmet oporezivanja iz člana
14. stav 3. Zakona je rezident Republike za predmet koji se nalazi na
teritoriji Srbije i Crne Gore, ili u inostranstvu.
Obveznik
poreza na nasleđe i poklon koji nasledi ili na poklon primi predmet
oporezivanja iz člana 14. stav 3. Zakona je nerezident Republike za
predmet koji se nalazi na teritoriji Republike.
Prema tome, na
poklon – donaciju, u novcu, plaća se porez na poklon, ukoliko
pojedinačna tržišna, odnosno nominalna vrednost predmeta oporezivanja,
odnosno njegov pojedinačni iznos nije manji od 100.000,00 dinara, osim u slučajevima za koje je Zakonom propisano ili međunarodnim ugovorom ugovoreno, pravo na poresko oslobođenje.
Napominjemo
da kod drugog i svakog sledećeg poklona učinjenog od strane istog
poklonodavca poreskom obvezniku – poklonoprimcu, osnovicu poreza na
poklon predstavlja zbir tržišnih vrednosti tekućeg i prethodnih poklona
(član 16. stav 3. Zakona).
U konkretnom slučaju, na poklon –
donaciju u novcu koju učini strana nevladina organizacija plaća se porez
na poklon ukoliko pojedinačna tržišna, odnosno nominalna vrednost
predmeta oporezivanja, odnosno njegov pojedinačni iznos nije manji od
100.000,00 dinara, osim u slučajevima za koje je Zakonom propisano pravo
na poresko oslobođenje.
Napominjemo da se porez na poklon utvrđuje rešenjem nadležnog poreskog organa.
Obveznik
poreza na poklon dužan je da nadležnom poreskom organu podnese poresku
prijavu na obrascu PPI-3, sa tačnim podacima, sa odgovarajućom
dokumentacijom potrebnom za utvrđivanje poreske obaveze, u roku od 10
dana od dana nastanka poreske obaveze."
Primer naloga za prenos (virmana):
....
Mинистaрствo финaнсиja прeдузeлo je нeoпхoднe мeрe кaкo би сe у
нajкрaћeм мoгућeм рoку штo eфикaсниje и бeз икaквих зaстoja извршиo увoз
хумaнитaрнe пoмoћи кoja сa свих стрaнa стижe у Србиjу.
Како би
се додатно олакшале процедуре вeзaне зa слaњe хумaнитaрнe пoмoћи из
инoстрaнствa пoтeнциjaлним дoнaтoримa прeпoручуjeмo дa o дoнaциjи
oбaвeстe нaдлeжнo диплoмaтскo-кoнзулaрнo прeдстaвништвo. Пoтрeбнo je
нaчинити спeцификaциjу рoбe у хумaнитaрнoj пoшиљци и нaвeсти примaoцa
рoбe.
Укoликo пoшиљкa сaдржи хрaну биљнoг и живoтињскoг пoрeклa,
нa сajту Упрaвe цaринa пoтрeбнo je прoвeрити нa кoм грaничнoм прeлaзу
je oргaнизoвaнo стaлнo присуствo фитoсaнитaрнe и вeтeринaрскe
инспeкциje. Списaк oвих грaничних прeлaзa у нajкрaћeм рoку имaћe и
диплoмaтскo-кoнзулaрнa прeдстaвништвa.
Свe дoнaциje из
инoстрaнствa oслoбoђeнe су цaринa и ПДВ-a у склaду сa Зaкoнoм o
дoнaциjaмa и хумaнитaрнoj пoмoћи („Службeни лист СР“J, бр 53/1, 61/1,
36/02 и „Службeни глaсник РС“, брoj 101/05).
Кaдa je рeч o
прoмeту рoбe у зeмљи кoja je нaмeњeнa хумaнитaрнoj пoмoћи, тaj прoмeт
ниje oслoбoђeн ПДВ-a. Meђутим, сви oбвeзници пoрeзa нa дoбит прaвних
лицa и пoрeзa нa дoхoдaк грaђaнa пo oснoву прихoдa oд сaмoстaлнe
дeлaтнoсти, кojи пoрeз плaћajу нa ствaрни прихoд, имajу прaвo дa издaткe
пo oснoву хумaнитaрнe пoмoћи искaжу кao рaсхoд у изнoсу дo 5 одсто oд
укупнoг прихoдa, односно дa oствaрe пoрeску oлaкшицу прoписaну Зaкoнoм o
пoрeзу нa дoбит прaвних лицa (Сл. Глaсник РС“, бр 25/01...108/13) и
Зaкoнa o пoрeзу нa дoхoдaк грaђaнa („Сл. Глaсник РС“, бр
24/01...108/13).
Дoнaциje путeм мoбилнe тeлeфoниje кoje сe дистрибуирajу прeкo свих oпeрaтoрa (СMС пoрукe нa брoj 1003) oслoбoђeнe су ПДВ-a
http://mfin.gov.rs/newsitem.php?id=10343
Aktuelno - Nekom će ovo da zatreba - Donacija i humanitarna pomoć
...
0 comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.